Samuel Beckett
Digital Manuscript Project
L'Innommable / The Unnamable
prev | next

Synoptic Sentence View: Sentence 2329

Versions

L'Innommable Segment 2329, version 1 (MS-HRC-SB-4-1, f. 73v)

Je n'y vois rien, c'est qu'il n'y a rien, ou c'est que je n'ai pas d'yeux, ou les deux, ça fait trois possibilités, au choix, mais est-ce que je n'y vois rien, ce n'est pas le moment de mentir, comment ne pas mentir, en voilà des idées, une voix pareille, comment la contrôler, elle essaie tout, elle est aveugle, elle me cherche dans le noir, elle cherche une bouche, qui peut l'infirmer, elle est la seule, il faudrait une tête, il faudrait des sens, il et avec ça des choses, je ne sais pas, j'ai trop l'air de savoir, j'ai trop savant cet air, c'est la voix qui fait ça, elle se fait savante, c'est pour que je me croie savant, c'est pour que je la croie mienne, les yeux ne l'intéressent pas, elle dit que je n'en ai pas, ou qu'ils ne me servent à rien, puis elle parle de larmes, puis elle parle de lueurs, vraiment elle tâtonne, des lueurs, oui, au loin, ou proches, les distances, vous savez, les mesures, motus, des lumières, lueurs, comme à l'aube, puis qui meurent, comme au soir, ou qui s'enflent, ça leur arrive, flambent plus blanches que neige, une seconde, ça c'est très court, puis s'éteignent, en effet, si l'on veut, on oublie, j'oublie, je dis que je vois rien, ou je dis que c'est dans ma tête, p afin de rester sans yeux ne me sentant pas d'yeux, comme si je me sentais une tête, tout ça c'est des hypothèses, c'est des mensonges, ces lueurs aussi, elles devaient me sauver, elles devaient me dévorer, ça n'a rien donné, je ne vois rien, soit que ceci ou et soit que cela, et ces images où ils m'ont abreuvé, comme un chameau avant le départ, je ne sais pas, des encore des mensonges, pour voir, c'est vu, c'est tout vu, des mensonges, c'est vite dit, il faut dire vite, c'est le réèglement.

L'Innommable Segment 2329, version 2 (Minuit 1953, p. 253)

Je n'y vois rien, c'est qu'il n'y a rien, ou c'est que je n'ai pas d'yeux, ou les deux, ça fait trois possibilités, au choix, mais n'y vois-je vraiment rien, ce n'est pas le moment de mentir, comment ne pas mentir, en voilà une idée, une voix pareille, qui peut la contrôler, elle essaie tout, elle est aveugle, elle me cherche, dans le noir, elle cherche une bouche, où se mettre, qui peut l'infirmer, elle est la seule, il faudrait une tête, il faudrait des choses, je ne sais pas, j'ai trop l'air de savoir, c'est la voix qui fait ça, elle se fait savante, pour que je me croie savant, pour que je la croie mienne, les yeux ne l'intéressent pas, elle dit que je n'en ai pas, ou qu'ils ne me servent à rien, puis elle parle de larmes, puis elle parle de lueurs, vraiment elle tâtonne, des lueurs, oui, au loin, ou proches, les distances, vous savez, les mesures, motus, des lueurs, comme à l'aube, puis qui meurent, comme au soir, ou qui s'enflent, ça leur arrive, flambent plus blanches que neige, une seconde, ça c'est court, puis s'éteignent, en effet, si l'on veut, on oublie, j'oublie, je dis que je ne vois rien, ou je dis que c'est dans ma tête, comme si je me sentais une tête, tout ça c'est des hypothèses, c'est des mensonges, ces lueurs aussi, elles devaient me sauver, elles devaient me dévorer, ça n'a rien donné, je ne vois rien, soit que ceci, soit que cela, et ces images où ils m'ont abreuvé, comme un chameau, avant le désert, je ne sais pas, encore des mensonges, pour voir, c'est vu, tout vu, des mensonges, c'est vite dit, il faut dire vite, c'est le règlement.

The Unnamable Segment 2329, version 3 (MS-HRC-SB-5-9-3, f. 49r)

I can't see I see nothing, it's because there is nothing, or it's because I have no eyes, or both, that makes three possibilities, to choose from, but do I really see nothing, it's not the moment to tell a lie, but how can you not lie, what an idea, a voice like this, who can check it, it tries everything, it is blind, it seeks me, in the dark, it seeks a mouth, to put itself in creep into, who can query it, there is no other, you'd need a head, you'd need things, I don't know, I seem too much to know, it's the voice that does that, it goes know all knowing, to make me think I know, to make me think it's mine, eyes don't interest it, it says I have none, or that they are no use to me, then it speaks of tears, then it speaks of gleams, it is truly at a loss, gleams, yes, afar, or near, distances, you know, measures, the less said the better, gleams, as at dawn, and then fading, as at evening, or flaring up, that happens so they do that sometimes, flame up as dazzling as snow, for a second, that's brief, and then go out, that's true enough, if you like, one forgets, I forget, I say I see nothing, or I say it's all in my head, as if I felt a head on me, that's all hypotheses, lies, these gleams too, they were to save me, they were to devour me, that produced nothing, I see nothing, either because of this, or else because of that, and these images where at which they watered me, like a camel, before the desert, I don't know, more lies, just for fun, fun, what fun we've had, lies, that's soon said, you must say soon, it's the regulation.

The Unnamable Segment 2329, version 4 (MS-HRC-SB-5-10, f. 142r)

I see nothing, it's because there is nothing, or it's because I have no eyes, or both, that makes three possibilities, pick your fancy, to choose from, but do I really see nothing, it's not the moment to lie, but how can you not lie, what an idea, a voice like this, who can check it, it tries everything, it is it's blind, it seeks me [] blindly, in the dark, it seeks a mouth, to enter into, who can query it, there is no other, you'd need a head, you'd need things, I don't know, I seem look too often much to know as if I knew, it's the voice does that, it goes all knowing, to make me think I know, to make me think it's mine, it has not no interest in eyes, it says I have none, or that they are no use to me, then it speaks of tears, then it speaks of gleams, it is truly at a loss, gleams, yes, afar, or near, distances, you know, measurements, enough said, gleams, as at dawn, and then fad dying, as at evening, or flaring up, or flaring up, they do that sometimes, blaze up more dazzling than snow, for a second, that's brief, then fizzle out, that's true enough, if you like, one forgets, I forget, I say I see nothing, or I say it's all in my head, as if I felt a head on me, that's all hypotheses, lies, these gleams too, they were to save me, they were to devour me, that came to nothing, I see nothing, either because of this or else because of that on account of that, and these images at which they watered me, like a camel, before the desert, I don't know, more lies, just for the fun of it, fun, what fun we've had, what fun of it, lies, that's soon said, you must say soon, it's the regulation.

The Unnamable Segment 2329, version 5 (MS-WU-MSS008-3-71, f. 137r)

I see nothing, it's because there is nothing, or it's because I have no eyes, or both, that makes three possibilities, to choose from, but do I really see nothing, it's not the moment to tell a lie, but how can you not tell a lie, what an idea, a voice like this, who can check it, it tries everything, it's blind, it seeks me blindly, in the dark, it seeks a mouth, to enter into, who can query it, there is no other, you'd need a head, you'd need things, I don't know, I look too often as if I knew, it's the voice does that, it goes all knowing, to make me thingk I know, to make me think it's mine, it has no interest in eyes, it says I have none, or that they are no use to me, then it speaks of tears, then it speaks of gleams, it is truly at a loss, gleams, yes, far, or near, distances, you know, measurements, enough said, gleams, as at dawn, then dying, as at evening, or flaring up, they do that too, blaze up more dazzling than snow, for a second, that's short, then fizzle out, that's true enough, if you like, one forgets, I forget, I say I see nothing, or I say it's all in my head, as if I felt a head on me, that's all hypotheses, lies, these glemas too, they were to save me, they were to devour me, that came to nothing, I see nothing, eoi[i]ther beacsu because of this or else on account of that, and these images at which they watered me, like a camel, before the desert, I don't know, more lies, just for the fun of it, fun, what fun we've had, what fun of it, lies, that's soon said, you must say soon, it's the regulation.

The Unnamable Segment 2329, version 6 (Grove Press 1958, p. 174)

I see nothing, it's because there is nothing, or it's because I have no eyes, or both, that makes three possibilities, to choose from, but do I really see nothing, it's not the moment to tell a lie, but how can you not tell a lie, what an idea, a voice like this, who can check it, it tries everything, it's blind, it seeks me blindly, in the dark, it seeks a mouth, to enter into, who can query it, there is no other, you'd need a head, you'd need things, I don't know, I look too often as if I knew, it's the voice does that, it goes all knowing, to make me think I know, to make me think it's mine, it has no interest in eyes, it says I have none, or that they are no use to me, then it speaks of tears, then it speaks of gleams, it is truly at a loss, gleams, yes, far, or near, distances, you know, measurements, enough said, gleams, as at dawn, then dying, as at evening, or flaring up, they do that too, blaze up more dazzling than snow, for a second, that's short, then fizzle out, that's true enough, if you like, one forgets, I forget, I say I see nothing, or I say it's all in my head, as if I felt a head on me, that's all hypotheses, lies, these gleams too, they were to save me, they were to devour me, that came to nothing, I see nothing, either because of this or else on account of that, and these images at which they watered me, like a camel, before the desert, I don't know, more lies, just for the fun of it, fun, what fun we've had, what fun of it, all lies, that's soon said, you must say soon, it's the regulations.

L'Innommable Segment 2329, version 7 (Minuit 1971, p. 206)

Je n'y vois rien, c'est qu'il n'y a rien, ou c'est que je n'ai pas d'yeux, ou les deux, ça fait trois possibilités, au choix, mais n'y vois-je vraiment rien, ce n'est pas le moment de mentir, comment ne pas mentir, en voilà une idée, une voix pareille, qui peut la contrôler, elle essaie tout, elle est aveugle, elle me cherche, dans le noir, elle cherche une bouche, où se mettre, qui peut l'infirmer, elle est la seule, il faudrait une tête, il faudrait des choses, je ne sais pas, j'ai trop l'air de savoir, c'est la voix qui fait ça, elle se fait savante, pour que je me croie savant, pour que je la croie mienne, les yeux ne l'intéressent pas, elle dit que je n'en ai pas, ou qu'ils ne me servent à rien, puis elle parle de larmes, puis elle parle de lueurs, vraiment elle tâtonne, des lueurs, oui, au loin, ou proches, les distances, vous savez, les mesures, motus, des lueurs, comme à l'aube, puis qui meurent, comme au soir, ou qui s'enflent, ça leur arrive, flambent plus blanches que neige, une seconde, ça c'est court, puis s'éteignent, en effet, si l'on veut, on oublie, j'oublie, je dis que je ne vois rien, ou je dis que c'est dans ma tête, comme si je me sentais une tête, tout ça c'est des hypothèses, c'est des mensonges, ces lueurs aussi, elles devaient me sauver, elles devaient me dévorer, ça n'a rien donné, je ne vois rien, soit que ceci, soit que cela, et ces images où ils m'ont abreuvé, comme un chameau, avant le désert, je ne sais pas, encore des mensonges, pour voir, c'est vu, tout vu, des mensonges, c'est vite dit, il faut dire vite, c'est le règlement.