Synoptic Sentence View: Sentence 2329
Compare all French versions of this sentence with CollateX
Compare all English versions of this sentence with CollateX
Versions

L'Innommable Segment 2329, version 1 (MS-HRC-SB-4-1, f. 73v)
Je n'y vois rien, c'est qu'il n'y a rien, ou c'est
que je n'ai pas d'yeux, ou les deux, ça fait
trois possibilités, au choix, mais est-ce que je
n'y vois rien, ce n'est pas le moment de mentir,
comment ne pas mentir, en voilà des idées, une
voix pareille, comment la contrôler, elle essaie
tout, elle est aveugle, elle me cherche dans
le noir, elle cherche une bouche, qui peut
l'infirmer, elle est la seule, il faudrait
une tête, il faudrait des sens, il et avec
ça des choses, je ne sais pas, j'ai trop l'air
de savoir, j'ai trop savant cet air, c'est la
voix qui fait ça, elle se fait savante, c'est pour
que je me croie savant, c'est pour que je la
croie mienne, les yeux ne l'intéressent pas,
elle dit que je n'en ai pas, ou qu'ils ne me
servent à rien, puis elle parle de larmes,
puis elle parle de lueurs, vraiment elle
tâtonne, des lueurs, oui, au loin, ou
proches, les distances, vous savez, les mesures,
motus, des lumières, lueurs, comme à
l'aube, puis qui meurent, comme au soir,
ou qui s'enflent, ça leur arrive, flambent
plus blanches que neige, une seconde, ça c'est
très court, puis s'éteignent, en effet, si l'on
veut, on oublie, j'oublie, je dis que je vois
rien, ou je dis que c'est dans ma tête, p afin
de rester sans yeux ne me sentant pas d'yeux,
comme si je me sentais une tête, tout ça c'est
des hypothèses, c'est des mensonges, ces lueurs
aussi, elles devaient me sauver, elles devaient
me dévorer, ça n'a rien donné, je ne vois
rien, soit que ceci ou et soit que cela, et
ces images où ils m'ont abreuvé, comme un
chameau avant le départ, je ne sais pas, des
encore des mensonges, pour voir, c'est vu, c'est
tout vu, des mensonges, c'est vite dit, il faut
dire vite, c'est le réèglement.
L'Innommable Segment 2329, version 2 (Minuit 1953, p. 253)
Je n'y vois rien, c'est qu'il n'y a rien, ou c'est que je n'ai pas d'yeux, ou les deux, ça fait trois possibilités, au choix, mais n'y vois-je vraiment rien, ce n'est pas le moment de mentir, comment ne pas mentir, en voilà une idée, une voix pareille, qui peut la contrôler, elle essaie tout, elle est aveugle, elle me cherche, dans le noir, elle cherche une bouche, où se mettre, qui peut l'infirmer, elle est la seule, il faudrait une tête, il faudrait des choses, je ne sais pas, j'ai trop l'air de savoir, c'est la voix qui fait ça, elle se fait savante, pour que je me croie savant, pour que je la croie mienne, les yeux ne l'intéressent pas, elle dit que je n'en ai pas, ou qu'ils ne me servent à rien, puis elle parle de larmes, puis elle parle de lueurs, vraiment elle tâtonne, des lueurs, oui, au loin, ou proches, les distances, vous savez, les mesures, motus, des lueurs, comme à l'aube, puis qui meurent, comme au soir, ou qui s'enflent, ça leur arrive, flambent plus blanches que neige, une seconde, ça c'est court, puis s'éteignent, en effet, si l'on veut, on oublie, j'oublie, je dis que je ne vois rien, ou je dis que c'est dans ma tête, comme si je me sentais une tête, tout ça c'est des hypothèses, c'est des mensonges, ces lueurs aussi, elles devaient me sauver, elles devaient me dévorer, ça n'a rien donné, je ne vois rien, soit que ceci, soit que cela, et ces images où ils m'ont abreuvé, comme un chameau, avant le désert, je ne sais pas, encore des mensonges, pour voir, c'est vu, tout vu, des mensonges, c'est vite dit, il faut dire vite, c'est le règlement.

The Unnamable Segment 2329, version 3 (MS-HRC-SB-5-9-3, f. 49r)
I can't
see I see nothing, it's because there is
nothing, or it's because I have no eyes,
or both, that makes three possibilities,
to choose from, but do I really see
nothing, it's not the moment to tell a
lie, but how can you not lie, what
an idea, a voice like this, who can
check it, it tries everything, it is blind,
it seeks me, in the dark, it seeks a
mouth, to put itself in creep into, who
can query it, there is no other, you'd need
a head, you'd need things, I don't
know, I seem too much to know, it's the
voice that does that, it goes know all
knowing, to make me think I know,
to make me think it's mine, eyes don't interest
it, it says I have none, or that they are no
use to me, then it speaks of tears, then
it speaks of gleams, it is truly at a loss,
gleams, yes, afar, or near, distances, you
know, measures, the less said the better,
gleams, as at dawn, and then fading,
as at evening, or flaring up, that
happens so they do that sometimes,
flame up as dazzling as snow, for a second,
that's brief, and then go out, that's true
enough, if you like, one forgets, I forget,
I say I see nothing, or I say it's all
in my head, as if I felt a head on
me, that's all hypotheses, lies, these
gleams too, they were to save me, they
were to devour me, that produced nothing,
I see nothing, either because of this, or
else because of that, and these images where
at which they watered me, like a camel,
before the desert, I don't know, more
lies, just for fun, fun, what fun we've
had, lies, that's soon said, you
must say soon, it's the regulation.

The Unnamable Segment 2329, version 4 (MS-HRC-SB-5-10, f. 142r)
I see nothing, it's because there
is nothing, or it's because I have no eyes, or both, that makes
three possibilities, pick your fancy, to choose from, but do I
really see nothing, it's not the moment to lie, but how can you
not lie, what an idea, a voice like this, who can check it, it
tries everything, it is it's blind, it seeks me [⁁] blindly, in the dark, it seeks
a mouth, to enter into, who can query it, there is no other,
you'd need a head, you'd need things, I don't know, I seem look too often
much to know as if I knew, it's the voice does that, it goes all knowing,
to make me think I know, to make me think it's mine, it has not
no interest in eyes, it says I have none, or that they are no
use to me, then it speaks of tears, then it speaks of gleams,
it is truly at a loss, gleams, yes, afar, or near, distances, you
know, measurements, enough said, gleams, as at dawn, and then fad
dying, as at evening, or flaring up, or flaring up, they do that
sometimes, blaze up more dazzling than snow, for a second, that's
brief, then fizzle out, that's true enough, if you like, one
forgets, I forget, I say I see nothing, or I say it's all in
my head, as if I felt a head on me, that's all hypotheses, lies,
these gleams too, they were to save me, they were to devour me,
that came to nothing, I see nothing, either because of this or
else because of that on account of that, and these images at which
they watered me, like a camel, before the desert, I don't know,
more lies, just for the fun of it, fun, what fun we've had, what
fun of it, lies, that's soon said, you must say soon, it's the regulation.

The Unnamable Segment 2329, version 5 (MS-WU-MSS008-3-71, f. 137r)
I see nothing,
it's because there is nothing, or it's because I have no eyes, or
both, that makes three possibilities, to choose from, but do I really see nothing, it's not the moment to tell a lie, but how can you not
tell a lie, what an idea, a voice like this, who can check it, it
tries everything, it's blind, it seeks me blindly, in the dark, it
seeks a mouth, to enter into, who can query it, there is no other,
you'd need a head, you'd need things, I don't know, I look too often
as if I knew, it's the voice does that, it goes all knowing, to
make me thingk I know, to make me think it's mine, it has no interest
in eyes, it says I have none, or that they are no use to me, then
it speaks of tears, then it speaks of gleams, it is truly at a loss,
gleams, yes, far, or near, distances, you know, measurements,
enough said, gleams, as at dawn, then dying, as at evening, or
flaring up, they do that too, blaze up more dazzling than snow,
for a second, that's short, then fizzle out, that's true enough,
if you like, one forgets, I forget, I say I see nothing, or I say
it's all in my head, as if I felt a head on me, that's all
hypotheses, lies, these glemas too, they were to save me, they
were to devour me, that came to nothing, I see nothing, e
oi[i]ther
beacsu because of this or else on account of that, and these
images at which they watered me, like a camel, before the desert,
I don't know, more lies, just for the fun of it, fun, what fun
we've had, what fun of it, lies, that's soon said, you must
say soon, it's the regulation.
The Unnamable Segment 2329, version 6 (Grove Press 1958, p. 174)
I see nothing, it's because there is nothing, or it's because I have no eyes, or both, that makes three possibilities, to choose from, but do I really see nothing, it's not the moment to tell a lie, but how can you not tell a lie, what an idea, a voice like this, who can check it, it tries everything, it's blind, it seeks me blindly, in the dark, it seeks a mouth, to enter into, who can query it, there is no other, you'd need a head, you'd need things, I don't know, I look too often as if I knew, it's the voice does that, it goes all knowing, to make me think I know, to make me think it's mine, it has no interest in eyes, it says I have none, or that they are no use to me, then it speaks of tears, then it speaks of gleams, it is truly at a loss, gleams, yes, far, or near, distances, you know, measurements, enough said, gleams, as at dawn, then dying, as at evening, or flaring up, they do that too, blaze up more dazzling than snow, for a second, that's short, then fizzle out, that's true enough, if you like, one forgets, I forget, I say I see nothing, or I say it's all in my head, as if I felt a head on me, that's all hypotheses, lies, these gleams too, they were to save me, they were to devour me, that came to nothing, I see nothing, either because of this or else on account of that, and these images at which they watered me, like a camel, before the desert, I don't know, more lies, just for the fun of it, fun, what fun we've had, what fun of it, all lies, that's soon said, you must say soon, it's the regulations.
L'Innommable Segment 2329, version 7 (Minuit 1971, p. 206)
Je n'y vois rien, c'est qu'il n'y a rien, ou c'est que je n'ai pas d'yeux, ou les deux, ça fait trois possibilités, au choix, mais n'y vois-je vraiment rien, ce n'est pas le moment de mentir, comment ne pas mentir, en voilà une idée, une voix pareille, qui peut la contrôler, elle essaie tout, elle est aveugle, elle me cherche, dans le noir, elle cherche une bouche, où se mettre, qui peut l'infirmer, elle est la seule, il faudrait une tête, il faudrait des choses, je ne sais pas, j'ai trop l'air de savoir, c'est la voix qui fait ça, elle se fait savante, pour que je me croie savant, pour que je la croie mienne, les yeux ne l'intéressent pas, elle dit que je n'en ai pas, ou qu'ils ne me servent à rien, puis elle parle de larmes, puis elle parle de lueurs, vraiment elle tâtonne, des lueurs, oui, au loin, ou proches, les distances, vous savez, les mesures, motus, des lueurs, comme à l'aube, puis qui meurent, comme au soir, ou qui s'enflent, ça leur arrive, flambent plus blanches que neige, une seconde, ça c'est court, puis s'éteignent, en effet, si l'on veut, on oublie, j'oublie, je dis que je ne vois rien, ou je dis que c'est dans ma tête, comme si je me sentais une tête, tout ça c'est des hypothèses, c'est des mensonges, ces lueurs aussi, elles devaient me sauver, elles devaient me dévorer, ça n'a rien donné, je ne vois rien, soit que ceci, soit que cela, et ces images où ils m'ont abreuvé, comme un chameau, avant le désert, je ne sais pas, encore des mensonges, pour voir, c'est vu, tout vu, des mensonges, c'est vite dit, il faut dire vite, c'est le règlement.